en:Mallisto (sivut):Kaasuhybridit:Kaasuhybridit 2019.0.8.1 FI/FI

100% turvallinen

Se voi olla sinulla jo käytössä

Paineistettu bio-/maakaasu on samanlaista kaasua, jota käytämme kodissamme lämmitykseen tai ruuanlaittoon, mutta se on pakattu alle 1 prosenttiin tilavuudestaan. Kaasuteknologiaa on käytössä mm. kaupunkibusseissa.

Taattua laatua

Turvallisuus ensin

SEAT-mallien kaasuhybriditekniikka on Volkswagen-konsernin tiukkojen turvallisuus- ja laatustandardien mukainen ja esimerkiksi kaasusäiliöiden vahvuus ja tiiviys on suunniteltu erityisesti ajoneuvoturvallisuutta silmällä pitäen.

Kaasuhybrideihin sovelletaan myös samoja törmäystestejä kuin muuhunkin SEAT-mallistoon. Näin varmistetaan, että kaasuhybridit saavat myös yhtä hyvät ja vertailukelpoiset tulokset perinteisillä polttoaineilla varustettuihin malleihin nähden.

Nopeasti haihtuvaa

Bio-/maakaasun ominaisuudet

Paineistettu bio-/maakaasu koostuu pääasiassa metaanista, jonka pitoisuus on jopa 97%. Loput kaasusta koostuu hiilidioksidista, typestä ja hiilivedyistä. Muista polttoaineista poiketen kaasu on ilmaa kevyempää. Tämä tarkoittaa sitä, kaasu haihtuu nopeasti ilmaan mahdollisen vuodon tapahtuessa. Maakaasu on syttyvää vain silloin, kun sitä on 5-15 % ilmaan sekoittuneena. Lisäksi mahdolliset vuodot voidaan havaita kaasuun lisättävän tuoksun ansiosta.

Kaasun turvallisuus käytännössä

Kaasuhybridin turvallisuuden takaavat polttoaineen fysikaaliset ominaisuudet ja kaasujärjestelmän turvalaitteet

Ominaisuudet

  • Ilmaa kevyempi kaasu, haihtuu nopeasti
  • Korkein syttymislämpötila kaikista polttoaineista, 600 °C (bensiini 260 °C, diesel 210 °C)
  • Syttyvää vain silloin, kun sitä on 5-15 % ilmaan sekoittuneena
  • Ei voi jäätyä missään ajo-olosuhteissa, jäätymispiste -160 °C

Tankkaus

  • Kaasun täyttösuutin kiinnittyy tukevasti auton tankkausliittimeen
  • Kaasun tankkauspumppu toimii automaattisesti vain silloin, kun suutin on oikein kiinnitetty

Kolariturvallisuus

  • Kaasusäiliöt on suunniteltu, valmistettu ja sertifioitu korkeimpien teollisuusstandardien mukaisesti
  • Kaasusäiliöt on varustettu varoventtiilillä. Tulipalon sattuessa venttiili päästää kaasua ulkopuolelle kontrolloidusti estäen suuremman vahingon tapahtumisen
  • Kaikki komponentit on testattu kestäviksi äärimmäisissä olosuhteissa – normaalisti säiliön maksimipaine on noin 200 baaria, mutta se on suunniteltu kestämään yli kaksi kertaa enemmän

Ominaisuudet

  • Ilmaa kevyempi kaasu, haihtuu nopeasti
  • Korkein syttymislämpötila kaikista polttoaineista, 600 °C (bensiini 260 °C, diesel 210 °C)
  • Syttyvää vain silloin, kun sitä on 5-15 % ilmaan sekoittuneena
  • Ei voi jäätyä missään ajo-olosuhteissa, jäätymispiste -160 °C

Tankkaus

  • Kaasun täyttösuutin kiinnittyy tukevasti auton tankkausliittimeen
  • Kaasun tankkauspumppu toimii automaattisesti vain silloin, kun suutin on oikein kiinnitetty

Kolariturvallisuus

  • Kaasusäiliöt on suunniteltu, valmistettu ja sertifioitu korkeimpien teollisuusstandardien mukaisesti
  • Kaasusäiliöt on varustettu varoventtiilillä. Tulipalon sattuessa venttiili päästää kaasua ulkopuolelle kontrolloidusti estäen suuremman vahingon tapahtumisen
  • Kaikki komponentit on testattu kestäviksi äärimmäisissä olosuhteissa – normaalisti säiliön maksimipaine on noin 200 baaria, mutta se on suunniteltu kestämään yli kaksi kertaa enemmän

Kaasuhybridin toiminta

Kaksi rinnakkaista järjestelmää

Polttoaineen syöttöjärjestelmään kuuluu tavanomainen bensiinipiiri ja toinen kaasupiiri rinnakkain. Mallista riippuen 2-3 kaasusäiliötä on sijoitettu tavaratilan lattian alle ja ne on kiinnitetty ajoneuvon runkoon metallisilla ja muovisilla kiristysnauhoilla. Leon TGI:ssä säiliöt pienentävät tavaratilan tilavuutta 105 litraa.

Automatiikka hoitaa

Sulava vaihto

Kuljettaja ei itse voi vaihtaa moottorin toimintaa kaasusta bensiiniin tai päinvastoin, vaan se tapahtuu automaattisesti. Moottorin elektroniikka on suunniteltu siten, että moottori toimii aina oletusarvoisesti kaasutilassa, jos kaikki ehdot täyttyvät. Ajaminen kaasumoodilla mahdollistaa alhaisimman kulutuksen ja pienemmät päästöt.

Toimintamatka

Kaasu ensin, varalla bensiini

Esimerkiksi Leon TGI käyttää polttoaineena bensiiniä vasta kaasusäiliöiden tyhjennyttyä. Leon TGI:n kolmen kaasusäiliön yhteiskapasiteetti on 17,7 kg ja kaasulla se tarjoaa 500 kilometrin toimintamatkan.

Mikäli maa-/biokaasu loppuu, polttoaineeksi vaihtuu automaattisesti bensiini, joka riittää vielä 150 kilometrin lisämatkalle (polttoainesäiliön kapasiteetti 9 litraa). Kokonaistoimintamatka on näin ollen noin 650 kilometriä.

Rakenna auto

Rakenna auto

Katso jälleenmyyjät

Katso jälleenmyyjät

Varaa huolto

Varaa huolto

Varaa koeajo

Varaa koeajo