en:SEAT-tietoa:History:1980 FI/FI

1980-luku

Ibiza näkee päivänvalon ja Volkswagen tulee mukaan kuvioihin.

Takaisin Historia-sivulle

1980

SEAT Panda lanseerataan vuonna 1980 ja nousee nopeasti Espanjan suosituimmaksi henkilöautoksi: sen sisätilat olivat yksinkertaisen käytännölliset ja istuinten irrotettavat päälliset oli helppo pestä. Autosta valmistetaan erilaisia nuorempaa kohderyhmää houkuttelevia variantteja ja rajoitettuja tuotantoeriä.

1982

SEAT allekirjoittaa yhteistyösopimuksen Volkswagenin kanssa syyskuussa.

SEAT Fura lanseerataan. Auton urheiluversio, Fura Crono, on valtava menestys, ja sille perustetaan oma kilpasarja, Copa Fura.

1983

SEAT Ronda, yhtiön ensimmäinen virallinen vientiauto, lanseerataan. Vienti Eurooppaan alkaa; ensimmäiset autot myydään Alankomaihin.

SEAT Pandan seuraaja SEAT Marbella tuodaan markkinoille: autosta tulee valtava hitti ja se säilyttää suosionsa nuoremman kohderyhmän keskuudessa.

1984

Ensimmäinen SEAT Ibiza valmistuu Zona Francan kokoonpanolinjalta 27.4. Auto syntyy SEATin ja italialaisen suunnittelijan Giugiaron sekä saksalaisen insinööritoimisto Karmannin ja arvostetun autovalmistaja Porschen yhteistyönä. Auto on SEATin brändin kannalta käänteentekevä – sitä pidetään SEATin historian karismaattisimpana autona.

1985

Rondan sedan-malli SEAT Malaga tuodaan markkinoille. Auton suuri tavaratila on yksi sen suurimmista myyntivalteista. Perheystävällisenä pidetystä autosta tulee SEATin myydyin malli 1980-luvun jälkipuoliskolla.

SEATin moottoriurheilujaos, SEAT Sport, perustetaan.

1986

Volkswagen ostaa 51 % SEATin osakkeista kesäkuussa ja kasvattaa omistusosuutensa 75 %:iin vuoden loppuun mennessä.

1989

Martorellin tehtaan rakennustyöt alkavat.

Rakenna auto

Rakenna auto

Katso jälleenmyyjät

Katso jälleenmyyjät

Varaa huolto

Varaa huolto

Varaa koeajo

Varaa koeajo