2019.0.12.0 FI/FI

Testit ja vertailut

Ammattilaisten ajamaa

Auton laadun voi todeta parhaiten koeajamalla se itse. Toiseksi parhaiten se onnistuu lukemalla autoalan ammattilaisten testi- ja koeajokokemuksia.

TUULILASI | VERTAILU

Laatua tähän luokkaan

Tuulilasi vertaili pienet crossoverit: SEAT Aronan, Kia Stonicin ja Citroen C3 Aircrossin. Arona nousi vertailuvoittoon mm. tällaisin kommentein: ”Seatin ajettavuudesta on vaikea löytää heikkouksia. Maantiellä mennään junan lailla ja mutkatielle voi poiketa mielikseen. Kaupungissa Arona on helppo ajaa. Mökkitiellä auttaa kolmikon suurin maavara.”, ”Seatissa on paras ajoasento ja tukevin istuin.”, ”Aronassa on mittausten perusteella kolmikon paras suorituskyky.”, ”voimalinja on myös käytännön ajossa helpoin ja jouhevin.”, "Aronan vertailuvoitosta ei ole epäselvyyttä. Se ottaa voiton jokaisessa osa-aluekokonaisuudessa.”

Lue lisää Tuulilasin numerosta 7/2018.

TEKNIIKAN MAAILMA | VERTAILU

Ominaisuudet huippuluokkaa

TM:n Pienet katumaasturit -vertailussa (10/2018) Aronaa vastassa olivat Kia Stonic, Hyundai Konan, Opel Crossland, Ford Ecosport ja Citroen C3 Aircross. Aronasta sanottua: ”Maantienajossa ohjaus on selvästi joukon paras. Ketteryyttä korostaa joukon pienin kääntöympyrä”, ”Jousituksessa on kaikissa tilanteissa sopivasta pintapehmeyttä ja kantavuutta.”, ”Polttoaineenkulutus on muita pienempi, niin kaupungissa kuin maantiellä.", ”Desibelimittari kertoo joukon pienimmät numerot, myös karhealla asfaltilla”, ”Ajettavuus, käytettävyys ja monet muut ominaisuudet ovat huippuluokkaa. Arvostelu pätee kuitenkin vain korjatulle* autolle.”

*Arona keräsi eniten pisteitä, mutta takaturvavöiden valmistusvian takia jäi loppuarvostelun ulkopuolelle. Vika korjataan takaisinkutsukampanjalla kaikista maassa olevista autoista.

TM:n artikkeli (vaatii kirjautumisen)    

AUTOBILD | VERTAILU

Laatua tähän luokkaan

Autobild vertaili neljää pientä SUV-mallia ja Arona 1.0 EcoTSI 115 -mallia vastaan asettui kolme haastajaa: Kia Stonic 1.0 T-GDI, Opel Crossland X 1.2 Turbo Ecotec ja Renault Captur TCe 120. Vertailuvoiton vieneestä Aronasta Autobild totesi mm. seuraavaa: ”Mistä se tila tulee! Aronan takapenkillä istuvat aikuisetkin mukavasti ja edessä on tarpeeksi hartiatilaa.”, ”Tilavin, taloudellisin ja mukavin”, ”se tuo laatua tähän luokkaan: tilavuuden ja dynamiikan uudenlaisella yhdistelmällä.”, ”erinomaiselta näyttää myös ohjaamo, joka ei jätä mitään arvailujen varaan.”

Lue lisää Autobildin numerosta 7/2018.

MOOTTORI | KOEAJO

Pieni varusteltu katumaasturi

"Tilava ja näyttävä, mutta silti pieni. Kaiken lisäksi katumaasturi. Seat Arona on rakennettu palikoista, joilla ei voi epäonnistua. Hyvää: ajettavuus ja hintaluokassaan erinomainen varustelu.", "Seat Arona on varma myyntivaltti etenkin, kun uutukaisen hinta on saatu pidettyä järkevänä.", "Kiitettävä varustelu", "Varusteiden ja ominaisuuksien runsaus on Seat Aronan vahvuus.", "Ajettavuus kunnossa", "Ajomukavuus säilyi erilaisissa talviolosuhteissa hyvänä niin kaupungissa kuin maanteillä.", Matkustamossa äänet eivät häiritse edes moottoritiellä", "Seat Aronalla ajaa mielellään."

Lue Moottorin artikkeli

TM | Vertailu Talviauto 2018

Seat on ketterä ja aistikas kulkija

Tekniikan maailma valitsi Vuoden talviauton 2018. SEAT Arona ylsi kovassa seurassa hienosti sijalle 4/14. "Tämä Ibizan korkeampi versio tarjoaa oivan yhdistelmän ketteryyttä ja jämäkkyyttä myös talvikeleillä. Ajonvakautus toimii kuten kuuluukin; se pitää auton ruodussa, muttei jarruttele turhaan. Aronan etenemiskyky on varsinkin lumipinnalla erinomainen. Moottorin hyötysuhde on perinteisten moottorien paras sekä kylmänä että lämpimänä."

Lisätietoja TM 4/2018 (nettiartikkeli vaatii kirjautumisen).

Lue TM:n artikkeli 

ILTALEHTI | KOEAJO

Houkutteleva vaihtoehto

"Seatin uusi pieni SUV-malli on yksi luokkansa näyttävimmistä autoista.", "Kauniiseen muotoon kätkeytyy tuttua VW-konsernin tekniikkaa.", "Aronan lähtöhinnat ovat kohtuullisia", "Ohjaus antaa hyvän tuntuman.", "Korkeuden ansiosta istumatilat ovat väljät myös takana. Tavaratila on tässä B-segmentissä isoimpia.", "Arona on hauskannäköinen ja yllättävän tilava auto, joka viihtyy korkean maavaran ansiosta myös kinttupoluilla.", "Aronassa on jo vakiona hyvät turvavarusteet", "Törmäystestissä viisi tähteä.", "Harkinnan arvoinen ajopeli."

Lue Iltalehden artikkeli

TEKNIIKAN MAAILMA | AJETTUA

Kompaktisti korkea, hyvä paketti

”Aronan ajettavuus on tasokasta”, ”Seat Arona on hyvä paketti. Siinä on riittävästi tilaa ja ryhtiä kompakteissa ulkomitoissa sekä konsernin viimeisin pikkuautotekniikka.”

Lue Tekniikan Maailman artikkeli

MOOTTORI | MAISTIAINEN

Pirteä Seat Arona

Moottori arvosti Aronan tiloja ja laatua: ”Jos pikkuauto tarkoitti joskus muinoin halpoja muoveja ja kakkosluokan viimeistelyä, ovat Seatin pienet autot tuntumaltaan paremminkin kutistettuja C-segmenttiläisiä.”, ”Jousitukseltaan Arona on seatmaisen napakka, mutta ei liioiteltu.”, ”Tilojen suhteen Seat Arona yllättää jälleen.”

Lue Moottorin artikkeli

TEKNAVI | ENSITUNTUMA

Seat Arona, kaikki hyvin

”Yksi Aronan vahvuuksia on ehdottomasti ulkomittoihin nähden hyvä tilantarjonta. 180 senttisen kuljettajan takana mahtuu istumaan vielä hyvin toinen samanmittainen, ja penkki tarjoaa myös kiitettävästä reisitukea.”, ”Hyvien takatilojen lisäksi tavaratilaa on tarjolla 400 litraa, mitä voi pitää luokassaan hienona suorituksena.”, ”Ensituntumien perusteella Seatilla on pullat hyvin uunissa Aronan kanssa.”

Lue Teknavin artikkeli

ILTASANOMAT | AUTOT

Nyt tulee Seat Arona, hinta alkaen 18988 euroa!

”Kuski pystyy aistimaan liikenteen tavallista pikkuautoa selvästi korkeammalta. Autoon kipuaminen ja sieltä poistuminen on vaivatonta. Hintaluokassaan laadukkaan oloinen sisustus kojelautoineen on pitkälti tuttu tuoreimmista Seat-malleista.”, ”Varustetasoja on tarjolla neljä ja niistä koreimmat tuovat Aronaan myös VW-konsernin kehittyneimpiä, kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Tavaratilan kooksi kerrotaan 400 litraa mikä on hyvä lukema tässä autoluokassa.”

Lue Iltasanomien artikkeli

ILTALEHTI | AUTOTESTIT

Hinnat alkaen -mallin pirteys yllätti

”Autoa voisi luonnehtia pieneksi tilaihmeeksi.”, ”mainiot sisätilat jopa parimetriselle kuljettajalle”, ”alkaen hinnat -mallin litran bensaturbo osoittautui koeajossamme yllättävän puhdikkaaksi.”, ”Erityisen mielenkiintoiseksi Aronan mallivalikoima kasvaa ensi vuoden puolella, kun auto tulee saataville kaasuversiona.”, ”parhaiksi puoliksi voi nostaa kilpailukykyisen hinnoittelun, luokassaan suurikokoisen tavaratilan (400 litraa), hyvän ajettavuuden sekä terävän ja menevän muotoilun.”

Lue Iltalehden artikkeli

Rakenna auto

Rakenna auto

Katso jälleenmyyjät

Katso jälleenmyyjät

Varaa huolto

Varaa huolto

Varaa koeajo

Varaa koeajo